Start med at forklare: Hvad det er I gør?

KH-Online distribuerer online trafik og salg. Det gør vi for andre virksomheders webshops og hjemmesider, det gør vi for egne mediesider og det gør vi som aktive investorer i enkelte virksomheder, hvor vi er blevet en del af noget større. Vores speciale er SEO, men vi holder os ikke tilbage fra at benytte andre marketing metoder, hvis det kan forbedre vores evne til at distribuere trafik og salg online.

Hvordan holdt I styr på opgaver og ressourcer, før I begyndt at arbejder efter TimeBlock metoden?

Det korte svar er, at det sejlede. Vi havde projekter i øst og vest, og rigtig mange gode ideer og arbejdsplaner, og det var listet på en lang rodet liste. Vi havde ikke en egentlig styringsstrategi, og den måde tingene blev styret på var at vi tog en eller flere opgaver fra bunken, og så gik i gang med dem.

Hvorfor valgte I at arbejde efter TimeBlock metoden?

Vi var nået til den luksussituation, hvor der hele tiden lå flere forskellige spændende opgaver på vores borde, og det var fedt med fremgang. Der var dog et stort problem. Det var alt for ofte, at vi nåede at starte på mange forskellige projekter uden at færdiggøre, det vi havde gang i. Det resulterede alt for ofte i, at vi havde en lang række ufærdige opgaver liggende på vores bord, når vi tog hjem, og vi stressede over alt det arbejde, som vi ikke havde færdiggjort. Det stressede vi både over på arbejde såvel som derhjemme. Vi havde i bund og grund svært ved at se skoven for bare træer, og det var et stort problem for os. Jeg havde tidligere perifært stiftet bekendskab med TimeBlock metoden, og jeg kom ved et tilfælde forbi hjemmesiden, og så var jeg egentlig ikke i tvivl om, at den her metode ville kunne gøre et eller andet godt for os. Hvor meget vidste jeg ikke, men vi var et sted, hvor der skulle nogle forbedringer igennem systemet – ellers risikerede det at få negative konsekvenser for virksomheden og værre endnu så risikerede presset at påvirke os selv som mennesker på en aldeles uhensigtsmæssig måde. TimeBlock metoden havde jeg hørt godt om, og så virkede den intuitivt ret nem at gå i gang med. Derfor valgte vi TimeBlock.

Hvor lang tid tog det at beslutte at implementere TimeBlock i jeres organisation?

Vi begyndte allerede at implementere TimeBlock fra første dag, vi tog kurset, og havde det fuldt implementeret da kurset var færdig. Nogle gange falder vi lidt fra metoden, men så vender vi altid stærkt tilbage. Jeg vil skyde på vi har ændret lidt i modellen, så den passer bedst mulig til vores organisation, men de grundlæggende principper holder vi fast i.

Hvilket fordele har du, dine medarbejdere og dine kunder af TimeBlock metoden?

Et ord fanger det meste: Transparens! Jeg kan se og overskue, hvad jeg skal lave, og når jeg arbejder på et projekt, så ved jeg, at jeg har tid til at fordybe mig, og ikke lade mig forstyrre af andre ting. De andre i organisationen har jeg et fuldt overblik over hvad de laver og hvornår de laver det. Kunderne ved hvornår vi leverer varen, og hvordan det kommer til at foregå. Der er transparens hele vejen rundt, og det har de to ekstremt vigtige fordele, at 1) man kommer ikke til at stresse, da du har planlagt din arbejdsuge, så når du er i en TimeBlock, så er det bare at dykke ned i arbejdet, og 2) at man øger sin effektivitet signifikant – du fokuserer på en bold, og du får den i mål uden at beskæftige dig med andre bolde, som kan forstyrre din koncentration, og dermed din effektivitet.

Hvordan vil du beskrive forskellen TimeBlock har gjort for din virksomhed?

Det at bruge TimeBlock aktivt i vores daglige arbejdsliv har gjort, at det er blevet sjovere at arbejde igen, vi kommer i mål med en masse projekter, såvel som kunderne er blevet mere tilfredse med os og egentlig også, at vi med god samvittighed har kunnet sige nej til nye kunder, hvis tiden ikke er tilstede i TimeBlock.

– Laust Kehlet, Partner, KH-Online